Należąca do Grupy Kapitałowej KGHM Polska Miedź S.A., Walcownia Metali Nieżelaznych „ŁABĘDY” S.A., jedyny producent taśm i blach z miedzi i jej stopów w Polsce, osiągnęła w ubiegłym roku bardzo dobry wynik finansowy.
WMNŁ to firma z blisko 120-letnią tradycją w zakresie produkcji wyrobów płaskich z miedzi, stopów miedzi (mosiądzu, brązu, mosiądzów wysokoniklowych) i srebra. Produkty WMNŁ to taśmy, blachy, anody, pasy o różnych grubościach, wymiarach i stanach utwardzenia oraz stopy odlewnicze.
Obsługujemy różne branże, poczynając od elektrotechniki, energetyki, automatyki, motoryzacji czy też budownictwa i nawet mody, a kończąc na bardzo ważnym obecnie przemyśle zbrojeniowym
– mówi Krzysztof Rytel, prezes zarządu WMNŁ.
Gliwicka walcownia jest obecnie jedyną firmą w Polsce produkującą wyroby walcowane z miedzi i stopów miedzi w pełnym cyklu produkcyjnym. Dysponuje odlewnią, walcownią gorącą i walcownią zimną. Pozwala to na optymalizację kosztów produkcyjnych i pełną kontrolę nad procesem wytwórczym.
– Konkurujemy z kluczowymi producentami a także z pośrednikami wyrobów ze stopów miedzi. Są to duże światowe koncerny, których zdolności produkcyjne są nawet 100-krotnie większe od naszej firmy, mimo to nasze wyroby z powodzeniem znajdują grono zadowolonych odbiorców, a nasza walcownia od kilku lat ma wysoką pozycję na rynku krajowym. Do tego prowadzimy aktywne działania na rynkach zagranicznych, zwiększając tym samym udział eksportu – dodaje Martyna Mandrela, dyrektor ds. marketingu i zakupu surowców w WMNŁ.
Niedawno spółka pochwaliła się bardzo dobrym wynikiem finansowym za ubiegły rok, który pozwoli na rozwój i wdrożenie planowanych inwestycji.
Znaczna poprawa wyniku finansowego jest wynikiem zarówno sprzyjających trendów rynkowych, jak również realizacji działań wewnątrz spółki. Wśród nich znajdują się przede wszystkim: usprawnianie procesów technologicznych pozwalających na optymalizację kosztów produkcji, zwiększenie wolumenu sprzedaży, a także uzyskanie wysokich korzyści z tytułu racjonalnej polityki surowcowej dążącej do modelu gospodarki o obiegu zamkniętym.
Do atutów, jakimi może pochwalić się firma z GK KGHM, należą krótsze (od konkurencji) terminy realizacji, elastyczne podejście do klientów, a także wykwalifikowany i doświadczony personel, zarówno produkcyjny jak też służący klientom doradztwem technicznym.
Duży nacisk kładziemy na obsługę posprzedażową i budowanie relacji biznesowych z klientami spółki, co przekłada się na długofalową współpracę z nami
– podkreśla Martyna Mandrela. Wśród szerokiej grupy odbiorców WMNŁ może pochwalić się współpracą z odbiorcami, która trwa przez okres kilkudziesięciu lat. Świadczy o dużym zaufaniu oraz utrzymywaniu stałej jakości oferowanych wyrobów.
Walcownia Metali Nieżelaznych „ŁABĘDY” S.A. stawia na inwestycje
Chociaż spółka może pochwalić się posiadaniem zabytkowych walcarek, które działają w zakładzie od ponad 100 lat, zdecydowanie stawia na inwestycje. W 2022 roku zrealizowanych zostało szereg przedsięwzięć, mających wpływ na wzrost konkurencyjności, jak również opracowano plany inwestycji w perspektywie kilkuletniej, które zapewnią stały i długofalowy rozwój.
Wśród zakończonych zadań wymienić można m.in. modernizację pieca topielno-odlewniczego pracującego w technologii odlewania półciągłego, zakup systemów transportowych do blach opartych na rozwiązaniach podciśnieniowych oraz doposażenie laboratoriów w nowe urządzenia takie jak twardościomierz, spektrofotometr, elektrolizer, czterostanowiskową łaźnie wodną z nastawą cyfrową. Zainwestowano też w odtworzenie infrastruktury informatycznej oraz renowację zasobów budowlanych spółki.
– Planujemy inwestycje skierowane na utrzymanie mocy produkcyjnych i rozwój nowych wyrobów spółki. Kluczowe dla nas jest zapewnienie stabilności dostaw oraz równomierny rozwój kadry pracowniczej i infrastruktury technicznej – zaznacza prezes Krzysztof Rytel.
Niedawno walcownia przeszła „odświeżenie wizerunku”
W 2022 roku WMNŁ zdecydowała się na rebranding. – W ostatnim czasie unowocześnił się model działania spółki. Prowadziliśmy wiele badań rynkowych, analizowaliśmy nowe trendy i tendencje. Dodatkowo, prace nad nowymi projektami także wywarły wpływ na decyzję o przeprowadzeniu rebrandingu – zaznacza dyrektor Martyna Mandrela.
Dyrektor ds. marketingu i zakupu surowców podkreśla przy tym, że działania te dotyczyły wielu płaszczyzn, począwszy od kodowania wizualnego, czyli zmiany designu logotypu, który został zaprojektowany w nowoczesnym wzornictwie przy współpracy z jedną z najlepszych agencji kreatywnych w Polsce, a kończąc na silnym przekazie (zmiana pełnej strategii komunikacji marki).
– Nowa odsłona graficzna WMNŁ to prosty logotyp składający się z trzech rombów symbolizujących arkusze blach – płyt oraz skrót od pełnej nazwy spółki. Sygnet marki symbolizuje trzy podstawowe grupy produktowe tj. taśmy, blachy i stopy odlewnicze – dodaje dyrektor ds. marketingu i zakupu surowców. Design marki w kolorze pomarańczowym nawiązuje do hutniczych tradycji, wzorując się na barwach ogólnie stosowanych w tej gałęzi przemysłu oraz surowca stosowanego w kompozycjach produktowych zakładu – miedzi.
Inwestycje w przyszłość
– Chcemy poszerzać horyzonty rozwoju na wielu płaszczyznach organizacyjnych i technologicznych. Lokujemy zyski również w poprawę warunków i bezpieczeństwa pracy. Kładziemy duży nacisk na inwestycje umożliwiające oferowanie produktów o coraz lepszej jakości, a także dbamy o rozwój zawodowy naszych pracowników. Zamierzamy realizować zaplanowane cele i trwale osiągać bardzo dobre wyniki finansowe – deklaruje Krzysztof Rytel.
To wszystko pokazuje, że Walcownia Metali Nieżelaznych „ŁABĘDY” S.A. jest również dobrym i stabilnym miejscem pracy, utrzymującym od wielu lat pozycję rzetelnego pracodawcy.
(mat. WMNŁ)