Praca wymaga od nas nie tylko kompetencji twardych, tzn. wiedzy fachowej, umiejętności obsługi programów komputerowych, znajomości języków obcych itd. Istnieją zawody, w których kompetencje miękkie są równie ważne. Jedną z istotniejszych jest komunikatywność.
Eksperci Pracuj.pl podpowiadają, jak rozwijać swoje zdolności interpersonalne, w tym komunikacyjne.
Dlaczego komunikacja jest ważna?
- Umiejętności interpersonalne pozwalają nam:
- słuchać ze zrozumieniem;
- diagnozować i zaspokajać potrzeby klientów;
- dobrze wywiązywać się ze zleconych zadań;
- formułować proste i zrozumiałe komunikaty;
- wspólnie osiągać założone cele;
- efektywnie współpracować;
- utrzymywać dobre relacje ze współpracownikami i klientami.
Rozwijanie zdolności komunikacyjnych
Aby stawać się coraz bardziej komunikatywnym, warto przełamywać swoje opory i wykazywać otwartość na ludzi, z którymi mamy do czynienia nie tylko w pracy, ale również w życiu osobistym. Co jeszcze jest ważne?
1. Słuchanie
Aby móc skutecznie porozumieć się z drugim człowiekiem należy go aktywnie słuchać. Nie chodzi o wysłuchiwanie, które polega na przyjęciu konkretnych informacji, bez opatrywania ich choćby krótkim komentarzem. Chcąc pokazać rozmówcy, że wiemy, co do nas mówi, odnośmy się do jego wypowiedzi. Możemy również parafrazować je po to, by upewnić się, że dobrze zrozumieliśmy przekaz. Dzięki takiemu zachowaniu rozmówca będzie wiedział, że to co chce nam przekazać, jest dla nas istotne.
2. Precyzyjne wyrażanie swoich myśli
Aby rozmówcy dobrze nas rozumieli, starajmy się unikać niedopowiedzeń. Wyrażajmy się jasno i konkretnie. Możemy również upewniać się, czy zostaliśmy właściwie zrozumiani. Dzięki temu unikniemy niepotrzebnych nieporozumień, które mogą prowadzić do nieporozumień i w efekcie wywrzeć negatywny wpływ na atmosferę w pracy. Warto przykładać wagę do tego co się mówi i słyszy.
3. Utrzymywanie kontaktu wzrokowego
Gdy z kimś rozmawiamy, starajmy się podtrzymywać kontakt nie tylko w sferze werbalnej. Istotne jest również to, czy patrzymy w twarz naszemu rozmówcy, czy rozglądamy się wokół. Nawet jeśli słuchamy, mimo braku kontaktu wzrokowego, nasz interlokutor może poczuć się ignorowany. Aby do tego nie dopuścić, angażujmy się w rozmowy, w jakich uczestniczymy – służbowo lub prywatnie.
4. Mimika
Duże znaczenie w komunikacji ma również mimika. Starajmy się panować nad wyrazem twarzy. Eksponujmy pewne uczucia, takie jak radość, życzliwość, wdzięczność itd. i ukrywajmy inne, te przykre, takie jak obrzydzenie, niechęć itd. Dzięki temu zdołamy porozumieć się także z osobami, które np. nie wzbudzają naszej sympatii. W życiu, nie tylko zawodowym, musimy często ukrywać osobiste odczucia, które mogłyby urazić innych ludzi.
5. Gestykulacja
Aby nas lepiej rozumiano, swoje wypowiedzi możemy dodatkowo wzmacniać gestami. Komunikat, który można odbierać różnymi zmysłami, łatwiej jest zapamiętać. Starajmy się jednak unikać zbyt żywiołowej gestykulacji, która może skutecznie odwracać uwagę od treści i sensu tego co mówimy.