Praca na określonym stanowisku wymaga posiadania odpowiednich kwalifikacji. Chodzi o kompetencje twarde, tj. wiedzę i uprawnienia zdobywane w trakcie studiów, kursów, szkoleń itd.
Duże znaczenie mają również kompetencje miękkie, takie jak umiejętność pracy w zespole, asertywność, odporność na stres czy komunikatywność.
Jak wspominać o nich w CV, aby zwiększyć swoje szanse na zdobycie konkretnej posady?
1. Pisz wyłącznie o kompetencjach, które rzeczywiście posiadasz.
W procesie rekrutacji weryfikuje się m.in. prawdomówność kandydata. Informacje, jakie zamieścisz w CV, można sprawdzić w praktyce, np. zlecając określone zadanie do wykonania. Kłamstwa, jakie zawierasz w życiorysie, prędzej czy później wyjdą na jaw. Twórz od początku prawdziwy wizerunek i daj się poznać jako rzetelny i świetnie wykwalifikowany kandydat. Tylko dzięki temu zdołasz osiągać ambitne cele zawodowe.
2. Dostosuj podawane informacje do oferty pracy.
Za każdym razem modyfikuj CV i staraj się dostosować je do wymogów wskazanych w ogłoszeniu. Nie chodzi o podawanie fałszywych informacji, ale o uwydatnienie Twoich kwalifikacji i cech, które mogą mieć największe znaczenie dla konkretnego pracodawcy. Stwórz CV w taki sposób, aby potencjalny pracodawca odkrył, dlaczego warto zatrudnić właśnie Ciebie.
3. Powołuj się na dane, które można łatwo zweryfikować.
Znajomość języka potwierdza się, przedstawiając certyfikat. Potencjalny pracodawca może poprosić Cię o udostępnienie takich dokumentów do wglądu. Możesz przedstawić je z własnej inicjatywy, nawet jeśli nie zostaniesz o to poproszony. Dzięki temu rekruter zyska pewność, że rzeczywiście posiadasz kompetencje, o których wspominałeś.
4. Nie pomijaj kompetencji miękkich.
Odporność na stres, umiejętność pracy w grupie, komunikatywność, zarządzanie sobą w czasie, samodzielna organizacja pracy, kreatywność – określ, jakie kompetencje miękkie są najważniejsze w pracy, jaką zamierzasz podjąć. Następnie wspomnij o nich we właściwym kontekście, opisując swoje doświadczenie zawodowe. Dzięki temu zaprezentujesz się w korzystnym świetle, wykazując, że możesz przyczynić się do realizacji celów firmy oraz do jej rozwoju.
5. Skup się na doświadczeniu zawodowym.
Dotychczasowy przebieg Twojej kariery najwymowniej świadczy o tym, jakie kompetencje posiadasz. Opisując doświadczenie zawodowe, wskaż m.in. zakres obowiązków. Wykonywanie określonych zadań wymaga odpowiednich umiejętności – zarówno twardych, jak i miękkich. Powołuj się na konkretne dane liczbowe. Wysoki wskaźnik sprzedaży może świadczyć np. o tym, że jesteś komunikatywny i posiadasz wiedzę oraz przygotowanie niezbędne w zawodzie sprzedawcy.
6. Wspomnij o kompetencjach, które nie są powszechne.
Tworząc CV, nie pomijaj umiejętności i kwalifikacji, dzięki którym wyróżnisz się spośród licznego grona kandydatów. Możesz np. wspomnieć o opanowaniu języka, którego znajomość nie jest powszechna, ale przydatna. Aktualnie dużym atutem jest posługiwanie się językiem chińskim, japońskim, koreańskim lub czeskim.