Znalezienie ciekawej oferty pracy to dopiero początek zawodowej przygody. Kolejnym krokiem jest wysłanie potencjalnemu pracodawcy dokumentów aplikacyjnych.
Sposób realizacji tego zadania może zadecydować o tym, czy otrzymamy zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Eksperci Pracuj.pl podpowiadają co powinna zawierać kompletna aplikacja.
1. Tytuł e-maila
Nadanie właściwej formy wiadomości aplikacyjnej ma ogromne znaczenie. Dzięki uwzględnieniu kilku prostych wskazówek e-mail zostanie szybko skierowany do właściwego działu, a nasza kandydatura będzie wzięta pod uwagę w procesie rekrutacji. Bardzo ważny jest tytuł, który powinien zostać skonstruowany według określonego schematu. W przeciwnym razie wiadomość może zostać zignorowana lub zgubiona. Ważne, aby znalazły się tam informacje takie jak:
- numer referencyjny oferty pracy,
- nazwa stanowiska, na które kandydujemy,
- nasze imię i nazwisko.
2. Treść wiadomości
Zawartość maila nie musi być długa. W tekście należy zawrzeć najważniejsze treści, dzięki którym pracodawca będzie mógł zorientować się m.in., kim jesteśmy i kiedy moglibyśmy rozpocząć pracę.
Najbezpieczniej jest rozpocząć wiadomość od zwrotu „Szanowni Państwo!”.
W kolejnym wersie poinformujmy, w jaki sposób dowiedzieliśmy się o ofercie. Podajmy nazwę strony internetowej lub gazety. Nie pomijajmy również daty zamieszczenia ogłoszenia.
Poinformujmy w wiadomości, na jaką funkcję lub stanowisko aplikujemy. Choć ta informacja znalazła się już w tytule, warto pro forma powielić ją również w treści.
Ważną informacją dla pracodawcy może okazać się również termin, w jakim bylibyśmy w stanie rozpocząć pracę. To istotne, ponieważ może obowiązywać nas np. trzymiesięczny okres wypowiedzenia. Dobrze, by potencjalny pracodawca wiedział o tym jak najwcześniej. Uczciwość jest bardzo istotną cechą pracownika i warto zachować ją od początku.
3. Załączniki
Najważniejszy element wiadomości aplikacyjnej to załączniki, czyli CV oraz list motywacyjny. Dokumenty stanowią dla potencjalnego pracodawcy cenne źródło informacji o nas. Aby mieć pewność, że wyświetlą się tak samo na ekranie każdego komputera, zapiszmy je w formacie PDF.
Istotne jest również nadanie plikom właściwego, czytelnego tytułu, np. „Imię_Nazwisko_CV”. Pamiętajmy o tym, że dokumenty aplikacyjne decydują o tym, czy otrzymamy zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Stwórzmy je starannie i zamieśćmy w nich stosowne informacje. Pamiętajmy również o wymogach formalnych, takich jak czytelna, jednolita czcionka, justowanie itd. Sprawdźmy teksty pod względem poprawności. Starajmy się wychwycić również literówki. Chcąc mieć pewność, że nie przeoczyliśmy usterek, możemy poprosić kogoś o zerknięcie na dokumenty „świeżym okiem”.
Zanim wyślemy wiadomość, upewnijmy się, czy zawiera właściwe załączniki. Popełnienie błędu i dosyłanie nowej wersji CV lub listu motywacyjnego utrudni komunikację, a poza tym może być odebrane jako przejaw braku profesjonalizmu.