Termin oddania rozbudowanej drogi kolejny raz został przesunięty. Kiedy finał inwestycji?

default

Rozbudowa ok. 12-kilometrowego odcinka DK 94 pomiędzy Pyskowicami a Zabrzem osiągnęła 87 proc. zaawansowania, jednak nieoczekiwane okoliczności, które wystąpiły podczas prac, spowodowały opóźnienie oddania drogi do użytku. Na tę chwilę termin zakończenia inwestycji wskazywany jest na maj br.

W poprzednim komunikacie GDDKiA zapowiadała, że roboty mogą zostać ukończone na początku kwietnia (już wtedy termin przesunięty był względem zakontraktowanej daty). Nie był to jednak pewny termin.

Niespodziewane przeszkody na drodze do zakończenia przebudowy DK 94. Termin został przesunięty

Co się dzieje na placu budowy?

Aktualnie, pomimo trwania przerwy zimowej, prowadzona jest budowa muru oporowego w Wieszowej oraz prace brukarskie na chodnikach na całym przebudowywanym odcinku drogi krajowej. Realizowane są również prace wykończeniowe przy moście w Karchowicach.

W trakcie robót w rejonie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich w Pyskowicach odkryto pod jezdnią DK94, w starorzeczu rzeki Dramy, niezinwentaryzowany most z początku XX w. 14 lutego br. podpisaliśmy z wykonawcą aneks do umowy i wkrótce rozpocznie się jego rozbiórka, przy utrzymaniu przejezdności DK94. Po zakończeniu rozbiórki oraz wzmocnieniu podłoża nasypu możliwa będzie kontynuacja robót drogowych w Pyskowicach na odcinku od długości około 110 m od ulicy Gliwickiej w kierunku Toszka – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Blisko dwa lata przebudowy

Inwestycja realizowana jest już niemal 2 lata – umowę na wykonanie robót przy rozbudowie DK 94 podpisano 31 marca 2023 r. Wykonawca – STRABAG Infrastruktura Południe – miał zakończyć prace do 31 października ub.r., jednak pojawiły się okoliczności uniemożliwiające dotrzymanie terminu.

Wobec częściowego uznania roszczeń wykonawcy w zakresie wystąpienia wyjątkowo niesprzyjających warunków klimatycznych (sierpień, październik, listopad i grudzień 2023 r. oraz lipiec i wrzesień 2024 r.), podpisaliśmy aneksy do umowy, zmieniające termin ukończenia zadania na maj 2025 r. – kontynuuje GDDKiA.

Dyrekcja zaznacza przy tym, że ostateczny termin umowny zakończenia inwestycji może ulec zmianie.

Do ewentualnego opóźnienia może dojść m.in. ze względu na konieczność wykonania robót dodatkowych w zakresie przebudowy magistrali wodociągowej, a także ujawnienie pod jezdnią w Pyskowicach niezinwentaryzowanego obiektu mostowego, które kolidują z zasadniczymi robotami budowlanymi.

 

default

Dopuszczenie ruchu na rozbudowanym odcinku DK94 nastąpi po ukończeniu przez wykonawcę robót budowlanych, wdrożeniu docelowej organizacji ruchu, zgłoszeniu zakończenia robót budowlanych do Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz uzyskaniu przez wykonawcę pozwolenia na użytkowanie, jak również dopełnieniu wszelkich formalnych i kontraktowych procedur umożliwiających przejęcie przez GDDKiA wykonanych prac – podkreśla Dyrekcja.

Podstawowe parametry techniczne po rozbudowie:

  • długość odcinka: 11,8 km;
  • klasa techniczna: droga główna ruchu przyspieszonego (GP);
  • liczba jezdni i pasów ruchu: 1×2;
  • szerokość pasa ruchu: 3,5 m;
  • szerokość poboczy gruntowych: min. 1,5 m;
  • minimalna skrajnia pionowa: 4,7 m;
  • obciążenie nawierzchni: 11,5 ton/oś.

(żms)/GDDKiA oddział Katowice
Fot. GDDKiA