Wiadukt w ciągu ulicy Roosevelta jest gotowy. Inwestycja czeka już tylko na odbiory WINB

Wygląda na to, że niebawem przejedziemy wiaduktem między Zabrzem a gliwicką dzielnicą Sośnica. Prace na obiekcie zostały zakończone, a inwestycja oczekuje na odbiór Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, o co zawnioskował już Miejski Zarząd Dróg.

Inwestycja zostanie oddana o wiele później, niż początkowo zakładano. Przypomnijmy, że roboty związane z rozbiórką i wykonaniem nowego wiaduktu nad torowiskiem kolejowym (zwane przebudową) rozpoczęto w listopadzie 2021 r., zaś ich zakończenie początkowo miało nastąpić jesienią kolejnego roku. W trakcie realizacji przedsięwzięcia napotkano jednak na wcześniej nieprzewidziane komplikacje.

Ponad 50-letni wiadukt wybudowany został przez PKP, a archiwalna dokumentacja nie była dostępna. Podczas rozbiórki okazało się, że fundamenty podpór znajdują się pod torami lini kolejowych. Wymagane było opracowanie dodatkowej dokumentacji, a następnie naprzemienne zamknięcie torów przez PKP. Ponadto natrafiono na niezinwentaryzowane kable sterownicze PKP oraz nieczynny rurociąg stalowy – wyjaśnia Miejski Zarząd Dróg w Zabrzu.

30 stycznia MZD zwrócił się do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego o pozwolenie na użytkowanie przebudowanego wiaduktu.

Decyzja o pozwoleniu na użytkowanie obiektu może zostać wydana przez WINB po przeprowadzonej obowiązkowej kontroli budowy w zakresie jej zgodności z ustaleniami i warunkami określonymi w decyzji o pozwoleniu na budowę oraz z projektem budowlanym. Niezwłocznie po uzyskaniu decyzji pozwolenia na użytkowanie, zostanie wprowadzona stała organizacja ruchu i wiadukt zostanie udostępniony pieszym i pojazdom – zapewniają zabrzańscy drogowcy.

Inwestycja za blisko 15 mln zł

Dokładny zakres inwestycji obejmował rozbiórkę istniejącego wiaduktu oraz budowę nowej konstrukcji nośnej i podpór obiektu. Robotami objęto również rozbiórkę nawierzchni drogowej i ciągu pieszo-rowerowego oraz rozbiórkę nasypów. W miejscu starego obiektu wykonano wiadukt o nowej konstrukcji prefabrykowanej, odtworzono nasypy oraz nawierzchnię drogową i ciągi pieszo-rowerowe. Zabudowano nowe bariery energochłonne i oświetlenie w rejonie obiektu.

Inwestycja pochłonęła blisko 15 milionów zł (14,9 mln zł). Na realizację zadania zabrzański samorząd pozyskał 3,8 mln zł z Budżetu Państwa, natomiast pozostałe 11,1 mln zł stanowiły środki miasta.

(żms)
fot. MZD Zabrze